Elimina - Reisverslag uit Winneba, Ghana van St Ignatius - WaarBenJij.nu Elimina - Reisverslag uit Winneba, Ghana van St Ignatius - WaarBenJij.nu

Elimina

Door: Maïté

Blijf op de hoogte en volg St Ignatius

24 Mei 2016 | Ghana, Winneba

Hallo allemaal!

Vandaag stond het slavenfort in Elmina op het programma. Nadat we allemaal hadden uitgeslapen, hebben we ontbeten. Het grootste deel van de groep had pannenkoeken genomen, die we allemaal natuurlijk versierden met de Nederlandse stroop die de leraren hadden meegenomen. We hadden een beetje lang gedaan over het ontbijt, waardoor de meesten nog maar een kwartier hadden om een kleine tas in te pakken en z’n kamer op te ruimen. Een half uur later dan gepland, vertrokken we richting Elmina. Op z’n Ghanees duurde dit ook langer dan gepland. Dit kwam doordat we twee keer waren gestopt. De eerste keer gingen we water halen bij een Ghanees supermarktje, God’s Grace Super Market. Het was heel erg klein en volgestouwd met van alles en nog wat. Op de ene plank stonden honderden blikjes frisdrank en helemaal bovenaan lagen miljoenen wc-rollen. Na weer een kwartiertje rijden sjeesden we opeens de weg af en bleek het dat we kokosnoten gingen halen bij een stalletje langs de weg. De verkoper sneed de kokosnoten ter plekke open met z’n kapmes. Als je je kokosnoot had leeggedronken, kon je hem open laten hakken en met een lepeltje het vruchtvlees eruit eten. Na deze leeggegeten te hebben, gingen we weer de weg op.

Op een gegeven moment kwamen we aan in Elmina. Het was er erg arm en toen we de busjes uit kwamen, kwamen er allemaal Ghanese verkopers op ons af. De een wilde ons armbandjes verkopen, de ander wilde je een schelp geven en weer een ander wilde je BFF zijn. Terwijl we de mensen een beetje probeerden af te wimpelen, gingen we lunchen. Dit deden we buiten voor het fort. Tijdens het eten kwamen de verkopers nog steeds op ons af en op een gegeven moment kwam er een man naar me toe en zei: “I’m eating your bread.” En inderdaad, hij stond met onze zak brood in zijn handen. Na de lunch gingen we het fort in. We keken even kort in een museumpje over handel en Ghana, daarna begonnen we aan de rondleiding. We hebben dingen gezien, zoals de ruimtes waar de slaven verbleven en de leefruimte van de baas van het fort. Het was heel erg interessant en erg vreemd om te bedenken dat Nederlanders ooit zoiets hebben gedaan. Tijdens de rondleiding kwamen we bij een van de museumwinkeltjes en kochten we ansichtkaarten.

Na de rondleiding vertrokken we naar het resort. We gingen gelijk zwemmen in de zee, ondanks dat er een best wel erge stroming was met hoge golven, wat het eigenlijk ook wel weer leuk maakte. Tijdens het zwemmen kwamen er twee kleine Ghanese kindjes naar ons toe, om ons bananen te verkopen. Wij hadden geen geld meegenomen naar het strand dus we hebben toen geen bananen gekocht. De kinderen bleven daarom en beetje bij ons zitplekje hangen en gaven ze ons een soort mini concert van Ghanese liedjes. Op een gegeven moment kwamen we erachter dat Samuel waarschijnlijk in een zee-egel was gestapt. Nadat de meesten eruit waren gehaald, gingen we douchen en avondeten. Toen het allemaal op was, gingen we armpje drukken. Daaruit is gekomen dat Liselot de sterkste van de vrouwen was en Wolf de sterkste van de mannen (hij had overigens van meneer Van Essen een keer gewonnen). Hierna hebben we nog wat lol gemaakt en straks gaan we slapen.
Groetjes uit Ghana!
Maïté

• 25 Mei 2016 - 08:15

Margriet:

Erg leuk om deze dagelijkse verslagen te lezen. Wat een geweldige reis! Geniet ervan en kus voor Uma. groet Margriet